To increase innovation, take the sting out of failure

12-1-2013

In tijden van crisis trekken CEO's en directeuren de teugels strak aan. Letten op de kosten wordt nog belangrijker dan het al was. Alle risico's nog eens onder de loep nemen en uitsluiten is een bijna automatische stap. Risico's mijden een logisch gevolg. "In één keer goed!" is een managementmantra dat ik in die situatie maar al te vaak heb gehoord. 

Maar dat is niet echt bevorderlijk voor innovatie en het ontwikkelen van nieuwe kansen op groei. Tegelijkertijd neemt in tijden van crisis de roep om ondernemerschap en het vinden van nieuwe bronnen van omzet en winst juist toe. Zo heeft bijvoorbeeld CEO van Samsung in zijn nieuwjaarstoespraak voor 2013 zijn werknemers op het hart gedrukt nieuwe producten en diensten te ontwikkelen om de economische crisis en toenemende concurrentie het hoofd te bieden.

Maar in bedrijven waar via het spreadsheet gemanaged wordt, fouten worden bestraft en risico's worden uitgesloten, staat het vragen om innovatie en ondernemerschap aan je medewerkers gelijk aan het roepen in de woestijn.

In dit blog van de Harvard Business Review lees je hoe het wél kan.

Reageren? »