Wordt de klant weer koning?

14-2-2013

Het afgelopen decennium draaide alles om efficiency. De focus was intern gericht. Inmiddels zijn bedrijven lean & mean geworden of ze hebben het veld geruimd. Operational Excellence is een standaard geworden. Het onderscheidend vermogen voor het komende decennium vraagt weer om externe focus: consistente klantbeleving.

Lees meer: Wordt de klant weer koning?

Succesvolle bedrijven in een onvoorspelbare wereld: vier survival skills (3)

17-1-2013

Survival of the fittest

De toegenomen dynamiek en onverspelbaarheid van markten vraagt om bedrijven die zich snel kunnen aanpassen. Die open staan voor wat er gebeurt in hun omgeving en inzien welke bedreigingen én kansen dat biedt. Organisaties die vervolgens de focus en daadkracht hebben om hun processen, propositie of business model te innoveren. Oftewel zoals Darwin zei: “Survival of the fittest”. In goed nederlands: “Overleving van de meest aangepaste”. 

Lees meer: Succesvolle bedrijven in een onvoorspelbare wereld: vier survival skills (3)

Succesvolle bedrijven in een onvoorspelbare wereld: vier survival skills (2)

3-1-2013

Survival of the fittest

De toegenomen dynamiek en onvoorspelbaarheid van markten vraagt om bedrijven die zich snel kunnen aanpassen. Die open staan voor wat er gebeurt in hun omgeving en inzien welke bedreigingen én kansen dat biedt. Organisaties die vervolgens de focus en daadkracht hebben om hun processen, propositie of business model te innoveren. Oftewel zoals Darwin zei: “Survival of the fittest”. In goed nederlands: “Overleving van de meest aangepaste”. 

Maar wat maakt een organisatie “the fittest”? In mijn ogen zijn er vier eigenschappen die een organisatie adaptief maken en houden. Door actief op deze “survival skills”te blijven sturen kan je voorkomen dat een organisatie in zichzelf gekeerd en vastgeroest raakt.

Lees meer: Succesvolle bedrijven in een onvoorspelbare wereld: vier survival skills (2)

Succesvolle bedrijven in een onvoorspelbare wereld: vier survival skills (1)

20-12-2012

De wereld om ons heen wordt steeds dynamischer en vooral onvoorspelbaarder.  In een dergelijke wereld is aanpassingsvermogen de belangrijkste “asset” van een bedrijf. Aanpassingsvermogen geeft de “staying power” om je te blijven onderscheiden in een onvoorspelbare wereld.  Maar hoe geef je een organisatie aanpassingsvermogen? Volgens sommigen ligt de oplossing in het toepassen van technologieën als Social Media en Business Intelligence. Dat soort gereedschappen zijn in veel gevallen zeker nuttig, maar alleen als de organisatie zelf een adaptief en innovatief karakter heeft. Dit artikel gaat dieper in op welke eigenschappen een bedrijf adaptief maken. Oftewel waar je op moet sturen om jouw bedrijf of organisatie aanpassingsvermogen te geven.

Lees meer: Succesvolle bedrijven in een onvoorspelbare wereld: vier survival skills (1)