Succesvolle bedrijven in een onvoorspelbare wereld: vier survival skills (3)

17-1-2013

Survival of the fittest

De toegenomen dynamiek en onverspelbaarheid van markten vraagt om bedrijven die zich snel kunnen aanpassen. Die open staan voor wat er gebeurt in hun omgeving en inzien welke bedreigingen én kansen dat biedt. Organisaties die vervolgens de focus en daadkracht hebben om hun processen, propositie of business model te innoveren. Oftewel zoals Darwin zei: “Survival of the fittest”. In goed nederlands: “Overleving van de meest aangepaste”. 

Maar wat maakt een organisatie “the fittest”? In mijn ogen zijn er vier eigenschappen die een organisatie adaptief maken en houden. Door actief op deze “survival skills”te blijven sturen kan je voorkomen dat een organisatie in zichzelf gekeerd en vastgeroest raakt. De vier eigenschappen zijn:

  1. Vrijheid  (zie ook deel 2 gepubliceerd op 3-1-2013)
  2. Kwaliteit (zie ook deel 2 gepubliceerd op 3-1-2013)
  3. Authenticiteit
  4. Klantgerichtheid

 

Authenticiteit

Met authenticiteit bedoel ik hier oorspronkelijk denken. Niet automatisch doen wat anderen doen, alleen omdát anderen het doen. Niet doen om iets te dóen, maar doen om iets te beréiken. Authenticiteit heeft dus duidelijke een wisselwerking met de eigenschap uit de vorige paragraaf: kwaliteit. Een alerte organisatie steekt alleen energie, tijd en middelen in zaken waarvan ze overtuigd zijn dat het bijdraagt aan de te bereiken doelstellingen.  Een organisatie die authentiek bezig is besteedt zijn tijd en middelen veel effectiever en kan dus sneller reageren op verandering in de markt. Bovendien straalt dat bedrijf ook een focus, drive en overtuiging uit in zijn aanpak, propositie en doelstellingen waarmee het zich onderscheidt van de concurrentie. Niet authentiek werken leidt tot het verspillen van tijd en middelen. Versplintering van aandacht in plaats van focus. Demotivatie omdat je er niet achter staat of het onzin vindt.

Vanzelfsprekend? We hebben het hierboven al gehad over plannen maken om het plannen maken. En wel eens naar een vergadering gegaan zonder dat u wist waarover het zou gaan? Wat was de laatste heidag die concreet wat heeft opgeleverd? Heeft uw bedrijf al een Twitter account en een Facebook pagina? Oh ja, met welk specifiek doel dan? Al eens in het personeelsdossier gekeken van die medewerker die iedereen liever kwijt dan rijk is? Wedden dat daar alleen “voldoende” beoordelingen in staan? En zo kan denk ik iedereen wel beslissingen en activiteiten opsommen, die veel tijd en energie hebben gekost maar waarvan het nut eigenlijk voor het bedrijf onvoldoende helder was.

Klantgerichtheid

Klantgericht werken valt eigenlijk onder authenticiteit,  maar is zo belangrijk dat ik het apart wil vermelden. Immers als er één reden is waarom iedereen zich zo druk maakt dan is het als het goed is de klant toch? Maar net als het woordje “kwaliteit” is “klantgerichtheid” een zolangzamerhand compleet platgetreden kreet, die iedereen gebruikt en velen misbruiken waardoor het bijna inhoudsloos is geworden.  

Maar als je klantgerichtheid serieus neemt en serieus toepast houdt het de organisatie scherp en gefocust. Serieus toepassen houdt in dat  je je  stelselmatig bij het nemen van beslissingen de vraag stelt “En wat heeft mijn klant hieraan?”Bij grote en kleine beslissingen over elk onderwerp in de organisatie. Ook al lijkt het niets met de klant te maken te hebben. Want als het echt niets te maken heeft met de klant, waarom doe je het dan?

Overigens is klantgerichtheid ook meer dan alleen vragen wat de klant wil en vervolgens roepen “U vraagt wij draaien!” Klantgericht handelen gaat om het doorgronden, begrijpen en invoelen van de klant, zijn situatie en zijn afwegingen.  Juist als hij zelf zijn wensen nog niet onderkend en onder woorden kan brengen. Zodat je hem voorstellen kan doen die beter op zijn behoeftes aansluiten als hij zelf had kunnen bedenken. Dan heb je echte toegevoegde waarde en de kans om een onderscheidende propositie te formuleren.

Tot slot

Wat ik in dit artikel beschreven heb is allemaal geen “rocket science”. Maar ik daag iedereen uit de de activiteiten van het bedrijf waar u werkt of leiding aan geeft te toetsen aan de hand van de vier beschreven eigenschappen: vrijheid, kwaliteit, authenticiteit, klantgerichtheid. Komt daar dan op  alle punten een voldoende uit?

Deze vier punten zijn in mijn ogen de fundamenten van een alerte organsatie met een groot aanpassings- en innoverend vermogen.  Als je deze punten goed op je in laat werken wordt het duidelijk dat ze elkaar versterken en in elkaar overlopen. Ze kennen een natuurlijke samenhang. De één kan niet zonder de ander. Het is dus alles of niets. Aan de ene kant maakt dat het lastiger om te implementeren.  Maar andere kant is het is net een vliegwiel. Het aanslingeren kost kracht, maar eenmaal op gang gebracht houdt het grotendeels zichzelf in beweging.

 

Auteur: Harald Medema

 

Geïnformeerd worden over nieuwe artikelen op Parallel Blog? Volg ons via RSS of op Twitter

 

Reageren? »